Slovensko uporabno steklo

12. 09. 2025 – 18. 01. 2026

V sklopu projekta Doživetje stekla sta pod skupnim imenom Slovensko uporabno steklo na ogled razstavi steklenih izdelkov iz Steklarne Hrastnik in Rogaška, ki so vidno zaznamovali vizualno podobo slovenskih domov ter oblikovali kulturo uporabe stekla v vsakdanjem življenju.

Steklarna Hrastnik

Marsikoga bo presenetila raznolikost izdelkov na razstavi, saj ob besedi »steklarna« običajno pomislimo le na kozarce in steklenice. Prav hrastniško steklo postalo sopotnik vsakdana številnih generacij, saj je steklarna s svojo embalažo oskrbovala širok jugoslovanski trg, kar ob razstavi prikazujejo prepoznavni izdelki iz prozornega, dimnega in onix stekla. Med bolj prepoznavnimi izdelki, ki so jih izdelovali v steklarni so steklenice za Cockto (v 60. letih), od leta 1970 še za Oro in Frutello, kozarce za Vegeto itd.

Steklarna je proizvajala tudi laboratorijsko, optično in tehnično steklo (raznovrstne leče, signalna in refleksna stekla, avtomobilske žaromete, posode za akumulatorje). V 60. letih so načrtovali izdelavo stekla za televizijske ekrane, a so ideje ostale neuresničene, tudi program žarometov za industrijsko proizvodnjo je bil leta 1973 ukinjen. Z izdelovanjem laboratorijskega stekla so v Steklarni Hrastnik začeli že konec 19. stoletja, proizvodnja je razmah doživela po 1. svetovni vojni. Med leti 1959 in 1973 je bil ta program opuščen, v sklopu embalažnega stekla pa so bile v obdobju 1973–1992 najbolj prodajan izdelek stekleničke »penicilinke«. Na razstavo smo tako vključili predmete tudi iz tega dela proizvodnje.

Na ogled smo postavili tudi unikatne oblikovalske izdelke, ki so jih redno predstavljali na sejmih in Bienalu industrijskega oblikovanja, s strokovno podporo steklarne pa predstavljamo še ključne izdelke iz sodobnega časa, ko je proizvodnja osredotočena predvsem na embalažne steklenice za pijače in kozmetiko, bodisi iz lastnih kolekcij, bodisi po naročilu. Izdelki so narejeni iz stekla zelo visoke čistosti, brez težkih kovin, z možnostjo dekoracije (npr. tisk, lak, lasersko, metali, prelivanje …) in s kompletnimi storitvami od ideje do dostave.

Na razstavi je prvič na enem mestu zbrano tako veliko število uporabnih predmetov iz Steklarne Hrastnik, od namiznega in embalažnega stekla do tehničnega, laboratorijskega in oblikovalskega. Obiskovalcem razstava tako ponuja edinstven vpogled v celoten spekter proizvodnje in oblikovalske raznolikosti te slovenske steklarne.

KOLOFON

Vodja projekta Jasna Dokl Osolnik/ Avtorica razstave Katarina Dajčman / Oblikovanje Maja Rudolf Markovič/ Tehnična izvedba Dušan Obradinovič, Dubravka Pejčić / Jezikovni pregled Alenka Klemenc / Gradivo Jože Tomažič, Rado Kališnik, Igor Rener, Zasavski muzej Trbovlje, Muzej za arhitekturo in oblikovanje (MAO), Steklarna, Hrastnik, Dolenjski muzej Novo mesto/ Dokumentarne fotografije Arhiv Zasavski muzej Trbovlje, Branko Klančar / Tisk GVIDO Napisi d. o. o./ Oblikovanje oglaševanja razstave Katja Keserič Markovič/ Fotografije vodilnega motiva Boštjan Pucelj/ Novo mesto, september 2025

Steklarna Rogaška

Na razstavi izdelkov steklarne Rogaška so v ospredju različni načini oblikovanja kristalnega stekla. V Steklarni so se namreč, že vse od ustanovitve leta 1927, usmerjali v zahtevnejše prostoročno pihane izdelke sprva v gladki ali brušeni izvedbi, namenjene domačemu trgu, po letu 1936 pa tudi tujini. Po vojni so dizajne obogatili z geometrijskimi in razkošnimi rastlinskimi motivi,  z ustanovitvijo brusilnice kristalnega stekla Dekor Kozje v letu 1973, pa se je kristal Rogaške dokončno uveljavil kot sinonim za estetsko dovršenost v povezavi s funkcionalnostjo. O tem priča tudi arhivski podatek, da so kljub politični izolaciji Jugoslavije dosegli kupce na zahodu, kjer so bili kristalni izdelki zaradi kakovosti in estetike oblikovanja zelo iskani. V Ameriki so se kristalne čaše, vaze in servisni program Rogaške prodajali v boljših veleblagovnicah in specializiranih trgovinah, nekateri vzorci servisnih kompletov pa so bili oblikovani posebej za ameriški okus.

K uspešnosti steklarne je v 80. letih veliko pripomogla tudi skupina najboljših brusilcev in graverjev, združenih pod kratico GRY (Gravura Rogaška Yugoslavia) ki so razvijali ročno brušene serije z unikatnimi motivi, luksuzne izdelke po naročilu ter izdelke za državni protokol.

Na razstavi izpostavljamo tudi sodelovanje steklarne z nekdanjo Steklarsko šolo v Rogaški Slatini ter z različnimi slovenskimi umetniki in oblikovalci, ki so uvedli nove tehnike umetniškega oblikovanja stekla, danes znanega kot modernistično steklo.  

Zaradi prepoznavnosti Rogaške pri izdelavi protokolarnih daril in kristala za zmagovalce pa smo na razstavo umestili tudi unikatne kristalne kose, ki so nastali za domače športnike in tuje državnike in so nam jih posodili v Steklarni Rogaška.

KOLOFON

Vodja projekta Jasna Dokl Osolnik/ Avtorica razstave Katarina Dajčman / Oblikovanje Maja Rudolf Markovič/ Tehnična izvedba Dušan Obradinovič, Dubravka Pejčić / Jezikovni pregled Alenka Klemenc / Gradivo Jože Tomažič, Karli Holešek, Jože Božiček, Igor Rener, Muzej za arhitekturo in oblikovanje (MAO), Steklarna Rogaška d. o. o., Kolesarski klub Adria Mobil, Tomaž Nose, Zala Pungeršič/ Dokumentarne fotografije Arhiv Pokrajinski muzej Celje / Tisk GVIDO Napisi d. o. o./ Oblikovanje oglaševanja razstave Katja Keserič Markovič/ Fotografije vodilnega motiva Boštjan Pucelj/ Novo mesto, september 2025